.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بیمه؛ آرزوی دیرین بارچینان مازندرانی
شاید نام نارنگی‌چین، پرتقال‌چین و بارچین واژه‌ای دور از ذهن باشد، ولی برای مازندرانی‌ها بسیار آشناست، کارگرانی از پیر تا جوان که از پایان شهریور و حتی تا پایان اسفندماه برای این فصل لحظه‌شماری می‌کنند.

به گزارش شمال نیوز به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شاید نام نارنگی‌چین، پرتقال‌چین و بارچین واژه‌ای دور از ذهن باشد ولی برای مازندرانی‌ها بسیار آشنا است، کارگرانی از پیر تا جوان که از پایان شهریور و حتی برخی تا پایان اسفندماه با توجه به بیکاری‌های مکرر برای این فصل لحظه‌شماری می‌کنند، کارگرانی که هنگام اذان صبح مسافت طولانی را به باغ‌های مرکبات طی می‌کنند و حتی در روزهای بارانی این کار تکرار می‌شود اما دریغ از انتظاری از حمایت.

حسین مهدیان کارگر بارچین در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: از سن 15 سالگی به این کار مشغول هستم، به‌طوری که الان بعد از گذشت 30 سال حدود 6 ماه از سال از طریق کار در باغ‌ها و انبارهای مرکبات امرار معاش می‌کنم.

وی افزود: درآمد کارگرانی که در باغ‌ها کار می‌کنند روزی 60 هزار تومان است و دو ماه در سال مشغول کار هستند، ولی کارگران انبار 6 ماه کار می‌کنند، اما حقوق آنها روزانه مبلغ 50 هزار تومان است و وقتی به کارفرماها اعتراض می‌کنیم جواب‌شان این است که 6 ماه کار می‌کنید، از بیکاری که بهتر است.

این کارگر بارچین بیان کرد: تنها نگرانی من بحث بیکاری است، چون اگر یک روز بیکار باشم واقعاً برای گذران زندگی در مضیقه قرار می‌گیرم.

مهدیان ادامه داد: با وجود سن زیاد و مشکلات فراوان مشغول به کار هستم، در صورتی‌که هیچ بیمه‌ای ندارم، زندگی ما کارگران خلاصه شده: «کار، کار و کار»

احمد زارع در گفت‌وگو با فارس گفت: با وجود تحصیلات دانشگاهی مجبور هستم به‌عنوان کارگر فصلی کار کنم، به‌دلیل اینکه نتوانستم کار مناسبی پیدا کنم.

وی اضافه کرد: این فصل سال به‌دلیل کار کردن در باغ‌ها و انبارها نگرانی از بیکاری نداریم، ولی بعد از پایان این فصل باز مشکلات ما در انتظار کشیدن در دور میدان‌های شهر شروع می‌شود.

این کارگر افزود: وقتی کارگران مسن را می‌بینم که بدون هیچ بیمه و امنیت شغلی مشغول به کار هستند، واقعاً از آینده‌ام هراس دارم به‌دلیل اینکه چنین آینده‌ای برای جوانانی همانند من نیز رقم می‌خورد.

*بیمه، مهم‌ترین مشکل کارگران بارچین

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کارگرانی که در سورتینگ، سردخانه‌ها و انبارهای فنی یا سر باغ‌ها کار می‌کنند، به‌دلیل اینکه فصلی مشغول به کار بوده و کارفرماها نیز نمی‌توانند در طول سال از آنها استفاده کنند، به همین دلیل مهم‌ترین مشکل آنها بحث بیمه است که از توان کارفرمایان، باغ‌‌داران و سورتینگ‌داران خارج است.

محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه این کارگران معمولاً شاید دو تا 6 ماه مشغول به‌کار باشند، اضافه کرد: با توجه به این موضوع برای بحث بیمه مشکلاتی برای کارفرمایان به‌وجود می‌آید، به همین دلیل مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، باید از طریق دستگاه دولتی و حکومتی چاره‌ای اندیشیده شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از این کارگران زن یا بی‌سرپرست هستند، این موضوع مستلزم حمایت بخش‌های دولتی است.

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با بیان اینکه باغ‌دار برای برداشت محصول یا سورتینگ‌داران نمی‌توانند این کارگران را تحت‌پوشش بیمه قرار دهند و دچار مشکلاتی می‌شوند، گفت: باید خود دولت برنامه‌ای برای این موضوع درنظر بگیرد.

شعبانی اظهار کرد: به‌نظر من دولت با دریافت حق بیمه پایین در قالب طرح خویش‌فرمایی این کارگران را تحت پوشش قرار دهد و یا تسهیلاتی برای کارفرمایان درنظر بگیرند تا بتوانند در یک محیط کار امن باشند.

وی یادآور شد: معمولاً به این صورت است این کارگران مدتی در محلی و مدتی در محل دیگر مشغول به فعالیت هستند که این تغییر مکانی یک‌سری مشکلاتی به همراه دارد و نمی‌توانند کارفرمای ثابتی داشته باشند.

* کارگران فصلی در قالب مشاغل آزاد بیمه شوند

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این کارگران رابطه حقوقی با فرد یا سازمانی ندارند و کارگر روزمزدبگیر هستند، این‌ها می‌توانند در قالب حرف و مشاغل آزاد نسبت به بیمه اقدام کنند.

علی‌اصغر محمودی درباره بیمه کارگران ساختمانی، گفت: دولت برای کارگران ساختمانی 20 درصد را از محل درآمد پروانه‌های ساختمانی تقبل کرده و 7 درصد توسط کارگران پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: هر کارگر با هر حرفه‌ای اگر قصد دارد از یارانه دولت استفاده کند، باید بخشی از حق بیمه توسط دولت پرداخت شود که مستلزم این است، قانونی وضع شود و دولت حق بیمه را پرداخت کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران یادآور شد: موضوع بیمه بسیاری از اقشار به اوضاع مالی دولت بستگی دارد.

* کارگران فصلی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از نظر قانونی کارگری که یک روز کار کند، باید تحت‌پوشش بیمه قرار گیرد.

نصرالله دریابیگی با تأکید بر اینکه کارگران فصلی نیز باید تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: هر کارفرمایی این دسته از کارگران را به‌کار گیرد، باید براساس قانون حقوق قانونی پرداخت کند و هم این کارگران را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کند تا کارگران بتوانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کارگران فصلی از جمله برنج‌کار، چای‌کار و بارچین با توجه به اینکه 6 ماه از طول سال به‌صورت فصلی مشغول کار هستند، باید بیمه شوند تا در فصل بیکاری از مزایای بیمه برخوردار شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در پایان اظهار کرد: موضع ما عنوان تشکیلات کارگری، اجرای صحیح قانون و برقراری عدالت اجتماعی است.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه این کارگران نیمی از سال مشغول به فعالیت هستند، برخی از آنان با وجود سن بالا و برخی در اوج جوانی کار می‌کنند که لازم است مسئولان تمهیداتی درباره بحث بیمه آنان بیندیشند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.